STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W GMINNYM OŚRODKU SPORTU I REKREACJI W GŁUCHOŁAZACH
Niniejsza procedura określa najważniejsze zasady i założenia związane z zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich mających jakikolwiek kontakt z pracownikami Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji (GOSiR) w Głuchołazach, w szczególności w czasie organizowanych przez GOSiR imprez oraz w czasie codziennej pracy ośrodka.
1. Słowniczek, ilekroć w poniższych standardach jest mowa o:
1.1. GOSiR lub ośrodek – należy rozumieć przez to Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Głuchołazach;
1.2. Pracowniku – należy rozumieć przez to każdą osobę, która wykonuje jakiekolwiek czynności na zlecenie GOSiR w Głuchołazach a w szczególności osoby zatrudnione na umowę o pracę, zleceniobiorcy, wykonujący umowy cywilnoprawne, stażyści, praktykanci, wolontariusze;
1.3. Imprezie – należy przez to rozumieć wydarzenie organizowane przez GOSiR z zaangażowaniem pracowników ośrodka, w szczególności imprezy sportowe, turystyczne i rekreacyjne;
1.4. Dziecku – należy przez to rozumieć osobę małoletnią, która nie ukończyła 18 roku życia;
1.5. Rodzicu – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentowania dziecka, w szczególności rodziców, rodziców zastępczych, opiekunowów prawnych;
1.6. Przemocy – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy, w szczególności:
1.6.1. narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
1.6.2. naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
1.6.3. powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
1.6.4. ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
1.6.5. istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
1.7. Zespole interdyscyplinarnym – należy rozumieć zespół przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiazywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty, ochrony zdrowia, organizacji pozarządowych oraz kuratorzy sądowi.
2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi a pracownikami, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec dzieci.
2.1. Pracownicy powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw dzieci, z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny;
2.2. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci jakichkolwiek form przemocy w szczególności słownej, fizycznej lub psychicznej;
2.3. Pracownicy mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą dziecka, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu;
2.4. Pracownicy powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania dzieci, które mogą świadczyć o stosowaniu wobec nich przemocy przez inne osoby i powinni podjąć próbę kontaktu z dzieckiem w przypadku powzięcia podejrzenia takiego zachowania. Jeżeli dziecko próbuje nawiązać kontakt z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji dziecka;
2.5. Pracownicy powinni zwracać szczególną uwagę oraz zapewnić wszelką pomoc i wsparcie dla dzieci ze szczególnymi potrzebami;
2.6. W trakcie imprezy, podczas której, dzieci mają dostęp do urządzenia podłączonego do sieci internetowej, pracownik winien tak przygotować urządzenie aby nie był za jego pomocą możliwy dostęp do treści mogących negatywnie oddziaływać na dziecko;
2.7. Pracownicy bez zgody rodziców nie mogą ułatwiać kontaktu z dzieckiem osobom trzecim, w szczególności przedstawicielom prasy, handlowcom, przedstawicielom agencji reklamowych;
2.8. Bez zgody rodziców nie jest możliwa publikacja wizerunku dzieci w publikatorach Urzędu.
3. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia stosowania przemocy lub posiadania informacji o stosowaniu przemocy wobec dziecka, a także składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka i zawiadamiania sądu opiekuńczego.
3.1. W sytuacji, w której pracownik jest świadkiem stosowania przemocy wobec dziecka winien on niezwłocznie powiadomić o tym fakcie policję;
3.2. W sytuacji w której dziecko jest uczestnikiem kilkudniowej imprezy bez udziału rodziców i doświadcza przemocy również od innych dzieci – uczestników imprezy należy rozważyć izolowanie dziecka od osób stosujących przemoc,
3.3. W sytuacji w której dziecko jest uczestnikiem kilkudniowej imprezy bez udziału rodziców i doświadcza przemocy również od innych dzieci – uczestników należy o tym fakcie powiadomić rodziców dziecka,
3.4. W sytuacji podejrzenia stosowania przemocy lub posiadania informacji o stosowaniu przemocy wobec dziecka pracownik ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia przełożonego, Zastępcy dyrektora lub dyrektora;
3.5. Powiadomienie o podejrzeniu stosowania przemocy powinno nastąpić jeszcze w tym samym dniu, w którym pracownik powziął podejrzenie lub informację, o której mowa w pkt. 3.2;
3.6. Powiadomienie może nastąpić w formie ustnej a w możliwie najkrótszym czasie pracownik winien również sporządzić notatkę służbową w formie pisemnej i przekazać osobie, którą powiadomił o swoich podejrzeniach;
3.7. Dyrektor, a w jego zastępstwie zastępca dyrektora po zapoznaniu się z informacją, o której mowa w pkt 3.2 podejmują decyzję jakie podmioty i instytucje powinny zostać poinformowane o podejrzeniu stosowania przemocy wobec dziecka;
3.8. Niezależnie od podjętych działań, o których mowa w pkt. 3.5 dyrektor, a w jego zastępstwie zastępca dyrektora informują Zespół Interdyscyplinarny o podjętym podejrzeniu.
4. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
4.1. Niniejsze standardy podlegają corocznej weryfikacji pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności.
4.2. Weryfikacja, o której mowa w pkt 4.1. dokonywana jest przez Dyrektora lub inną osobę wskazaną przez niego;
4.3. W wyniku weryfikacji, o której mowa w pkt 4.2. sporządzany jest raport ewaluacyjny, w którym wskazane są ewentualne sugestie i kierunki aktualizacji standardów;
5. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników do stosowania standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
5.1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników do stosowania standardów jest Główny Specjalista ds. organizacyjno – administracyjnych lub inna osoba wyznaczona przez dyrektora;
5.2. Dyrektor może zlecić zadanie, o którym mowa w pkt 5.1. podmiotowi zewnętrznemu, dającemu rękojmię należytego wykonania przedmiotowego zadania, posiadającemu stosowne kompetencje i doświadczenie;
5.3. W ramach przygotowania pracowników do stosowania standardów przeprowadzane jest szkolenie w przedmiotowym zakresie;
5.4. Każdy z pracowników składa oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony dzieci obowiązującymi w GOSiR;
5.5. Obecność na szkoleniu, o którym mowa potwierdzona jest imienną listą obecności.
6. Zasady i sposób udostępniania rodzicom oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
6.1. Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej GOSiR oraz są wywieszone w widocznym miejscu na tablicy ogłoszeń;
6.2. Niezależnie od publikacji standardów w formie określonej w pkt 6.1., przed rozpoczęciem imprezy, na terenie na którym się ona odbywa, umieszcza w widocznym miejscu niniejsze standardy, w pełnym brzemieniu oraz w brzmieniu skróconym.
7. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku.
7.1. Za przyjmowanie zgłoszeń o stosowaniu przemocy wobec dziecka i udzielenie mu pomocy odpowiedzialni są wszyscy pracownicy.
8. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka.
8.1. Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka;
8.2. Rejestr, o którym mowa w pkt 8.1. prowadzony jest przez pracowników biura GOSiR.
8.3. Dane umieszczane w rejestrze nie są udostępniane w trybie dostępu do informacji publicznej.
9. Współpraca z innymi podmiotami realizującymi zadania z GOSiR w oparciu o środki finansowe pochodzące z budżetu Gminy Głuchołazy.
9.1. Wszystkie organizacje pozarządowe ubiegające się o dotacje finansowe z budżetu Gminy lub korzystające w jakikolwiek sposób z środków finansowych pochodzących z budżetu Gminy, z których działalności korzystają dzieci, mają obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich zgodnie z Ustawą ustawy z dnia 13 maja 2016 r. (Dz. U. z 2016 poz. 862 ze zm.) o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich w terminie do dnia 15 sierpnia 2024 r.;
9.2. Brak wprowadzonych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem może skutkować odmową przyznania środków pieniężnych z budżetu Gminy na realizację zadań publicznych, których odbiorcami są dzieci do 18 roku życia.
10. Wersja skrócona zasad zapewniających bezpieczne relacje między dziećmi a pracownikami, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec dzieci.
10.1. Wszyscy powinni być uprzejmi, kulturalni, grzeczni i zwracać się do każdego z szacunkiem;
10.2. Nie można krzyczeć na nikogo, obrażać, popychać lub uderzać;
10.3. Wszyscy powinni zachowywać się tak aby nikt nie czuł się przestraszony lub zagrożony;
10.4. Każde dziecko, które czuje się zagrożone może to zgłosić każdemu pracownikowi obecnemu na imprezie, który wysłucha je i pomoże;
10.5. Pracownicy otaczają szczególną opieką dzieci ze szczególnymi potrzebami;
10.6. W razie pracy na urządzeniu podłączonym do Internetu dzieci nie mogą same otwierać innych stron niż te które potrzebne są do pracy lub zabawy;
10.7. Nikt bez zgody Rodzica nie może fotografować dzieci pytać ich o imiona lub adresy;
10.8. Nikt bez zgody pracowników nie może rozdawać dzieciom żadnych rzeczy a w szczególności słodyczy, książeczek czy też zabawek.
Szanowni Państwo,
zgodnie z RODO- Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia
27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
(ogólne rozporządzenie o ochronie danych), które będzie stosowane od dnia 25 maja 2018 r
Informujemy, że Administratorem Pani/Pana danych osobowych „ADMINISTRATOR”- jest GMINNY OŚRODEK SPORTU I REKREACJI z siedzibą w Głuchołazach przy ulicy: Konopnickiej 2, NIP: 753-229-50-57, REGON: 160-061-701
Dane osobowe, które nam Państwo powierzają, będziemy przetwarzać w następujących celach:
1.W celu niezbędnym do wykonania umowy, której jest Pan/Pani stroną, (zawarcie i wykonanie umowy lub podjęcia działań przed zawarciem umowy w celu jej zawarcia (przygotowanie i przedstawienie oferty), zgodnie z art. 6 ust. 1 lit b RODO.
2. W celu niezbędnym do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze zgodnie
z art. 6 ust. 1 lit c RODO.
3. Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO, przetwarzamy dane osobowe w celu niezbędnym dla realizacji prawnie uzasadnionych celów Administratora (monitoring obiektu w celu zapewnienia bezpieczeństwa, marketing oferowanych przez nas produktów bądź usług, dochodzenie roszczeń).
4. Jeżeli przetwarzamy dane osobowe celu przesyłania informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, np. reklam za pomocą poczty lub poprzez wykorzystanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych- wysyłanie wiadomości SMS o treści reklamowej, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit.a RODO odbywa się to na podstawie odrębnie, dobrowolnie udzielonej nam zgody, którą można w każdym momencie wycofać.
Planowany okres przechowywania danych osobowych (art. 15 ust. 1 lit. D RODO)
Wszystkie dane osobowe będą usuwane zgodnie z wymogami archiwizacji danych.
Zgodnie z przepisami prawa, po osiągnięciu celu bądź wypełnieniu obowiązku prawnego Administratora zostaną one usunięte.
Prawa osoby, której dotyczą dane osobowe.
Informujemy iż w związku z przetwarzaniem Państwa danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące prawa:
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych przetwarzanych w systemach informatycznych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia udzielonej zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (możliwość istnieje jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, a nie np. na podstawie przepisów uprawniających administratora do przetwarzania tych danych).
Ponadto informujemy iż przysługuje Panu/Pani prawo wniesienia skargi do UODO, a 25 maja 2018 r. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pan/Pani, iż przetwarzanie danych osobowych Pana/Pani dotyczących, narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych 679/2016 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Kategorie odbiorców danych /podmiotów przetwarzających dane osobowe
w imieniu GMINNEGO OŚRODKA SPORTU I REKREACJI
Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą organy uprawnione na mocy przepisów prawa (w tym: Sądy, Policja, Prokuratura, organy egzekucyjne, ograny administracji ) lub inne podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu GMINNEGO OŚRODKA SPORTU I REKREACJI
- partnerzy handlowi
- firmy windykacyjne, banki, operatorzy pocztowi, przewoźnicy
- firmy archiwizujące dokumenty, świadczące usługi finansowo-księgowe, techniczne, informatyczne
System rezerwacji powstał dzięki pomocy Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego
Rezerwacji lodowiska można dokonywać osobiście na lodowisku lub pocztą elektroniczną korzystając z tego formularza.
Przy rezerwacji pocztą elektroniczną należy oczekiwać maila zwrotnego potwierdzającego rezererwacje.